APK en grote beurt

Je gaat naar een merk dealer omdat je hoopt, nee verwacht, dat ze daar het beste voor hebben met je auto. Als je advertenties bekijkt van auto’s die te koop staan, letten veel mensen op ‘dealer onderhouden’. Maar veel dealers denken vooral aan hun eigen portemonnee.
Ze gebruiken merk onderdelen en ook hun uurloon is een stuk hoger dat een niet merk garage. Met recht. Je verwacht meer van een merk dealer.
Helaas treffen veel mensen het slecht bij de merkdealer. Zo ook ik.
Ik heb een Audi A2 uit 2003. Ouder dan 15 jaar met een relatief lage dagwaarde. Op het moment van schrijven nog zo’n € 1500,-.
Rond oktober was het weer tijd voor de jaarlijkse APK. Een grote beurt was ook geen luxe.
Omdat ik trots ben op mijn auto, wilde ik de Audi dealer hier in Roosendaal eens
proberen.


Een voordeel van de meeste merk dealers is de haal- en breng service. Ideaal in mijn geval.
Geen geregel meer met een parner die iets moet regelen met zijn werk.
Halverwege die middag kreeg ik een telefoontje.
Het was de Audi dealer. Om kort te gaan; ruim €2200,- aan reparaties.
Ik kon met moeite uitbrengen dat ik nog contact op zou nemen over hoe verder.
Ik was blij dat ze tot dusverre geen werk hadden verricht.
Snikkend kwam ik tot de conclusie dat, hoe fijn ik deze auto ook vond, ze dit bedrag gewoon niet meer waard was. Het werd tijd een andere auto te zoeken.
Ik spreek af met de Audi dealer dat ik mijn auto de volgende ochtend zou gaan halen en dat ik alleen het gewerkte uurloon betaal. Hij snapt mijn beslissing.
Ik laat alles nog eens door me heen gaan en besluit contact op te nemen met mijn broertje. Deze is APK keurmeester in Friesland, dus ik vertrouw zijn oordeel.
Ik maak schermafbeeldingen van de offerte en het afkeurrapport en wacht af.
Al snel komt hij met zijn mening. Er staan diverse reparaties op de offerte die ook heel anders opgelost kunnen worden. Vooral gezien de leeftijd, wordt dit veel vaker gedaan. Ook staan er punten op die volgens hem gewoon weg niet kunnen kloppen. Hij geeft mij een lijstje met punten waar ik op zou moeten letten en adviseert mij met klem een second opinion aan te vragen.
De volgende ochtend haal ik mijn auto op en rij meteen door naar een kleine, onafhankelijke garage hier in de buurt. Ik laat hem alles papieren zien en vraag hem om z’n mening. Hij geeft aan het veel geld te vinden en dingen te zien die op een andere manier opgelost kunnen worden, vooral gezien de leeftijd van de auto. Precies wat mijn broertje dus al zei. Ik ben opgelucht. Ik laat me ophalen door mijn partner die toevallig thuiswerkt en spreek af dat hij opnieuw keurt en mij belt met zijn offerte.
Het duurt nog geen twee uren en dan komt het verlossende telefoontje. Voor nog geen € 650,- kan mijn auto weer een jaar mij. Reparaties, keuring en een grote beurt. Natuurlijk zeg ik daar geen nee tegen. Voor mij geen merk dealer weer. De volgende middag kan ik mijn auto weer halen. Opgelucht reken ik af, bedankt ik de monteur hartelijk voor zijn werk en rij, met zonnebril op en een veilig gevoel, de dag tegemoet.